Hoe verzorg je een paard?

Het is natuurlijk heel leuk om een paard te hebben, maar je moet niet vergeten dat het heel belangrijk is om je paard goed te verzorgen. Het beste is om elke dag minstens één uur met de verzorging van je paard bezig te zijn. Daarnaast heeft je paard elke dag voldoende beweging nodig. Dit kan door hem lekker te laten rennen in een weide of door met hem te gaan rijden. Er komt veel bij kijken, maar daar krijg je ook veel voor terug.

De stal
De stal waar je paard in staat moet elke dag schoongemaakt worden. Zorg ervoor dat er genoeg frisse lucht naar binnen kan, maar kijk uit dat het niet tocht. De stal moet droog zijn, goed verlicht en de temperatuur moet rond de 14⁰C zijn. Kijk ook altijd de water- en voerbak na, of deze nog schoon zijn.

Verzorging van de hoeven
De hoeven van een paard zijn heel belangrijk. Door het goed verzorgen van de hoeven, kunnen allerlei lichamelijke klachten bij je paard voorkomen worden. Met een hoevenkrabber kan je vuil en steentjes uit de hoeven halen. Doe dit regelmatig, maar zeker voor en na het rijden. Voor het verwijderen van grof vuil kan je een harde borstel gebruiken. Naast deze verzorging van de hoeven, is het noodzakelijk om regelmatig naar een hoefsmid te gaan.

Het geheim van borstelen
Borstelen is zeer goed voor de huid van je paard en je paard krijgt er een schone, mooie vacht van. Met een harde borstel en een roskam kan je grof vuil en losse haren verwijderen. Gebruik de harde borstel en roskam liever niet op het hoofd en de benen van je paard, want dat is té gevoelig. Er zijn ook speciale massageborstels te krijgen, waar je je paard een groot plezier mee doet.

Nog enkele tips
Maak je paard blij met een deken. Er zijn diverse soorten dekens verkrijgbaar, onder andere een deken tegen de zon, een deken tegen de kou en de regen of een deken tegen vliegen. Als je paard vieze benen heeft, dan kan je deze afspoelen met een waterslang. Voor een wedstrijd krijgt je paard natuurlijk een complete wasbeurt om hem te laten glimmen

Paardenrassen; van heel groot, tot heel klein (vvglanerbrug.nl)

De tijd dat paarden nog tot je knie kwamen en tenen hadden ligt al ver achter ons. Vandaag de dag lopen er veel verschillende soorten paarden rond met ieder hun eigen vaardigheden en uiterlijk. Bijna ieder land heeft een of meerdere paardenrassen die specifiek zijn voor die omgeving. In ieder land waren vroeger andere omstandigheden en eisen van toepassing, waar de paarden op gefokt werden.

Het oudste paardenras
Een van de oudste paardenrassen die we nu nog kennen is het przewalskipaard. Dit ras heeft het kortste lijntje met de voorouders van het huidige paard. De bouw van dit paard is anders dan die van onze sportpaarden en mede omdat het przewalskipaard wordt gezien als wild paard, wordt deze eigenlijk niet bereden. Hij is daar eenvoudigweg niet voor gemaakt.

Ontstaan
In Nederland en België hadden we behoefte aan werkpaarden. Paarden die een wagen konden trekken of voor een ploeg konden lopen. Hier zijn paardenrassen uit voortgekomen als het Belgisch trekpaard en het Friese paard uit Nederland. In landen als Oostenrijk en het zuiden van Duitsland was het belangrijk dat de paarden goed ter been waren in het bergachtige landschap. Hier werden ze speciaal op gefokt, waardoor de Haflinger en de Noriker ontstonden. In de Verenigde Staten moesten er grote afstanden afgelegd worden en moesten de paarden snel en behendig zijn om het vee te kunnen drijven. Hier kwam de Quarter Horse uit voort, die op de kwart mijl een van de snelste paarden was. In landen als Saoedi Arabië was het zaak dat de paarden tegen het schrale en warme klimaat konden, maar ze moesten ook grote afstanden kunnen afleggen. Zo werden de eerste Arabieren werden geboren. Pas later, toen de noodzaak van het houden van een paard weg was, werden er paarden gefokt op hun atletische vermogen.

Records
Ook in de paardenwereld kennen we een aantal uitersten. Het snelste paardenras ter wereld is het Engels volbloed. Deze paarden kunnen een snelheid rond de vijftig kilometer per uur halen. Het kleinste paardenras wordt Falabella genoemd. Deze heeft een stokmaat (schouderhoogte) van zeventig tot zesentachtig centimeter. Het grootste ras daarentegen is de Shire. Deze paarden hebben een stokmaat van gemiddeld een meter en tachtig centimeter.

Tilbury

Een Tilbury is een sportrijtuig die tweewielig is en wordt voortgetrokken door één paard. De twee wielen van de Tilbury hebben een diameter van om en nabij de 1,20 meter. Over het algemeen zijn de wielen voorzien van 12 spaken en vanwege het goede verensysteem kan je met de kar goed over slechte wegen heen rijden. De koetsiersplek bied plaats voor twee personen. 

Geschiedenis van de tilbury

De naam van het rijtuig komt van de rijtuigbouwer Tilbury die het rijtuig rond 1820 introduceerde. Het rijtuig was een begrip op het Nederlandse platteland in die tijd. Oorspronkelijk worden Tilburies gemaakt van mooi iepenhout, maar er zijn ook duurdere gebouwd van essenhout met esdoorn panelen. De bekleding was van verschillende soorten trijp of laken. Van origine hoort er een leren voetenkleed bij en een kap van wasdoek of leer. De reden dat er vaak wasdoek wordt gebruikt is omdat het stukke goedkoper was en ongeveer een even lange levensduur had. Leer werd vaker gebruikt bij de wat ‘luxere’ rijtuigen. Leer wordt overigens ook weinig gebruikt omdat het de eigenschap heeft dat het op den duur gaat krimpen en om dat te herstellen is een hele klus!

TilburyVan oudsher bestaan Tilburries uit een open bak met kap en een raamwerk die plaats biedt aan twee personen. De bomen werden vroeger onder het raamwerk geschroefd. Later werden de bomen doorlopend gemaakt met een voor- en achterkalf. Ook werden er later twee dwars veren erin gemonteerd en in de lengte twee halve veren. De bomen werden later van lancéhout gemaakt en van essenhout.

De kar staat op hoge wielen wat vroeger een groot voordeel was omdat de wegen slecht waren onderhouden. Vrijwel met zekerheid is te zeggen dat iedere boer, die een paard bezat, zo’n rijtuig had. Aan de Tilbury kon je ook zien of degene die het rijtuig bestuurde ook veel verdiende of niet. Vandaag de dag worden Tilburries nog maar zelden gebruikt. Als de Tilbury gebruikt wordt, wordt het voor luxe gelegenheden gebruikt.

Mennen

Mennen is in de volksmond vertaald als rijden met paard en wagen. Van oudsher is dit een belangrijk vervoersmiddel geweest van goederen en personen. Tegenwoordig is het rijden met aanspanning meer een hobby geworden. Vandaag de dag is er echter wel bij biologische boeren toenemende belangstelling voor het gebruik van paarden in hun bedrijf.

Koetsier

Er zijn veel verschillende termen om de bestuurder van de aanspanning te benoemen, maar koetsier is vrijwel de meest bekende. Andere bekende termen voor de benoeming van de aanspanning zijn voerman en menner. De koetsier zit rechts op de bok. Traditioneel heeft een koetsier ook een aparte uitrusting. De uitrusting van een koetsier bestaat uit: handschoenen, een schort, hoofddeksel en een lange zweep. Veel moderne koetsiers rijden volgens het systeem dat Benno von Achenbach heeft ontwikkeld.

Een koetsier kan ook van een opleiding genieten en een koetsiersbewijs halen. In België is dit niet verplicht, in Nederland is dit koetsiersbewijs verplicht in vijf verschillende gemeentes wel verplicht in de bossen.

Groom

De assistent van de koetsier wordt een groom genoemd. De groom helpt de koetsier door bijvoorbeeld tijdens het halt houden van de bok af te gaan en vooraan bij de paarden te staan. Ook doet de groom de deuren van de koets openen voor de gasten die willen in- en uitstappen. Verder kan de groom het paardentuig controleren en ervoor zorgen dat alles gaat zoals het bedoeld is. De groom zit meestal links naast de koetsier op de bok. Tijdens wedstrijden staat de groom meestal achterop de marathonwagen.

Benno von Achenbach-systeem

Benno von AchenbachVolgens het systeem van von Achenbach behoor je een standaard uitrusting te dragen. De uitrusting die von Achenbach voorschreef bestaat uit kruisleidsels, koetsierszweep, handschoenen en een schort. De koetsier zit op een hoge bok en behoort ook altijd een scherp mes bij zich te hebben en iets lekkers als beloning voor de paarden.

De paarden dienen oogkleppen te dragen en worden altijd met lichte teugelspanning gereden. Met aanwijzingen door middel van de stem en de zweep wordt de aanspanning gedreven. De koetsier, die ver vooruit kijkt, kan de paarden met lichte aansturing de paarden laten afremmen of sturen. Bij tempowisselingen worden voorwaarts commando’s gegeven.

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie

De KNHS is een Nederlandse sportfederatie die gericht is op de paardensport. Het KNHS is lid van de internationale overkoepelende organisatie, de FEI (Fédération Equestre International).

Ruiters die willen deelnemen aan hippische wedstrijden moeten aangesloten zijn bij de KNHS. De acht aangesloten disciplines zijn: dressuur, springen, mennen, eventing, de aangespannen sport, voltige, reining en endurance. De wedstrijden vinden op regionaal en landelijk niveau plaats.

De federatie komt voort uit vier federaties die Nederland vertegenwoordigde vroeger, namelijk:

  1. Koninklijke Nederlandse Federatie van Landelijke Rijverenigingen en Ponyclubs (KNF)
  2. Nederlandse Bond van Rij- en Jachtverenigingen (NBVR)
  3. Nederlandse Katholieke Bond van Landelijke Rijverenigingen en Ponyclubs (NKB)
  4. Nederlandse Pony- en Paardenclub (NPC)

 

In februari 2007 heeft de Nederlandse Federatie Paardrijden Gehandicapten zich horizontaal aangesloten bij de KNHS. Eind 2013 / begin 2014 werd het de Horseball Vereniging Nederland (HVN) opgericht onder de naam van het KNHS. Het werd ook toen aan het publiek voorgesteld.

Het voormalige hoofdkantoor van de Koninklijke Nederlandse Federatie van Landelijke Rijverenigingen en Ponyclubs in Ermelo is nu het hoofdkantoor van de KNHS. De KNHS heette na de samenvoeging eerst Nederlandse Hippische Sportfederatie (NHS), maar ze hadden het predicaat Koninklijk nog niet verkregen van Koningin Beatrix destijds. In 2003 ontving de NHS deze predicaat van de Koningin.

Sponsoren KNHS

Hoofdsponsor van de KNHS is de Rabobank. Andere sponsoren zijn Lotte, Welkoop, Subli, PK SportWear, Pikeur, Uvex, Horseworld, Dijkgraaf & Reinders, FNRS en e-quine.com. Bij de KNHS zijn ruim 466.000 paarden sporters aangesloten die acht jaar of ouder zijn. Nog steeds kent het ledenaantal een groeiend percentage. Ook groeit het aantal maneges nog steeds en blijft dit ook nog steeds de populairste plek om de paardensport te beoefenen.

Per jaar worden er ook ruim 7.000 evenementen georganiseerd wat enorm veel is. Van al die evenementen wordt er ruim 650 miljoen euro gespendeerd per jaar, dat is gemiddeld 1.400 euro per persoon die deel neemt aan dit soort evenementen.